Bedrifter i næringshager og inkubatorer

Praktiske kurs i skalerbare salgsprosesser
Kontakt oss for et tilbud

Salg i endring

Salgsagenter, telefonsalg og pushy selgere er for lengst på vei ut, og selgeres rolle har endret seg mye de siste årene. Det er viktig for startups og vekstbedrifter å satse på salg for å tilrettelegge for skalering og få tidlig feedback fra markedet, men like viktig er det også å gjøre det riktig.

Så hvordan skal man jobbe med salg i 2022, og hvordan skal noen som kanskje er ukomfortable med å selge, eller har en helt annen faglig ekspertise lage en skalerbar salgsprosess? Gjennom våre kurs får startups og vekstbedrifter praktisk innsikt for å bygge moderne salgsprosesser som tilrettelegger for skalering. Selv de mest uerfarne kan bli gode selgere og få på plass rutiner som gjør det enkelt for nye medarbeidere å komme kjapt i gang med salgsarbeidet. 

Innhold i kurs

Kurset er ment for B2B bedrifter og skal gi deltakere nok forståelse og konkrete verktøy til å lykkes med salg. Her ser du en oversikt over innholdet.

Trender

Det er ingen tvil om at salg som alt annet har måttet modernisere seg de siste årene. Moderne kjøpere krever moderne selgere. Hvordan skal man forholde seg til dette, og hva betyr det for måten vi jobber på? Vi tar for oss ulike selgertyper, og hvilke av disse selgertypene som selger best i 2022.

Kontroll i salgsprosessen

En av de største årsakene til utsettelser og frustrerende situasjoner i en salgsprosess er at vi mister kontroll og gir fra oss all makt. Vi tar for oss hvordan kan vi forebygge dette, hva vi kan gjøre for å få tilbake kontrollen og hvordan kan vi bruke retoriske grep for å få en fruktbar samtale og avdekke reelle behov.

Leads og første kontakt

Salg kan være tidkrevende hvis du bruker lang tid på prospektering og kalde telefoner. Mange har opparbeidet seg en ekspertise på å avvise selgere. Vi ser på hvordan vi kommer i kontakt med potensielle kunder på kort og lang sikt. Er første kontakt best på Linkedin, e-post, telefon eller andre steder? 

Møter/innsalg

Det er her du virkelig bygger en relasjon med den potensielle kunden. Det er viktig at vi forstår situasjonen deres og avdekker informasjon som hjelper beslutningsprosessen. Vi ser på hvordan møtet gjennomføres, hvilke spørsmål som avdekker behov, hvordan du selger inn, og når/hvordan møtet avsluttes. 

Tilbud/kontraktsforslag

Gode løsningsforslag er veldig viktig. Ta høyde for at ditt tilbud skal vurderes av beslutningstakere som ikke har vært involvert i den tidligere dialogen. Så hva skal det inneholde, hvordan kommunisere verdi og få frem det vi avdekket i møtet? Vi ser på design og struktur, og hvordan vi får tilbakemeldinger i tide. 

Oppfølging/closing

Mange vegrer seg for å close dealen. Det kan være ubehagelig, men det er viktig å faktisk be om salget. Så hvordan gjøres det? Vi ser på hvordan vi forhindrer utsettelser etter utsettelser på beslutningen, hva vi gjør om vi ikke får svar og hvordan innvendinger eller sene forsøk på forhandlinger håndteres.

Etter salget

Med en ny kunde er ikke salgsprosessen over. Vi skal ha rutiner for mersalg, for å få feedback og for å bruke dem som en døråpner til nye potensielle kunder. Vi går gjennom hvordan nye kunder håndteres og hvordan vi får mest ut av kundene. Det settes opp maler med automatikk så alle eksisterende kunder følges opp riktig. Her er det masse salgspotensiale. 

Designe egen salgsprosess

Stegene i salgsprosessen din burde matche kundereisen, og sørge for at de som jobber med salg alltid har kontroll med verktøy og maler, og er komfortabel i dialogen. Vi ser på hvilke steg som gir god flyt i ulike salgsprosesser, hvilke verktøy og CRM som kan hjelpe og muligheter for automatisering. Stegene i salgsprosessen vil variere noe fra bedrift til bedrift. 

Individuell oppfølging

Kurs har liten effekt om den nye kunnskapen ikke settes til live. Vi følger derfor opp kursdeltakere med individuelle samtaler for å hjelpe med det videre arbeidet, gi feedback og bistå i oppsett av salgsprosessen. Alle bedrifter har noe ulike salgsprosesser avhengig av pris, målgruppene og beslutningsprosesser. Dette bistår vi med.

Kursholder: Fredric.

Erfaren salgsleder og gründer som har bygget opp bedrifter med moderne og digitale salgsprosesser.

Jeg har en stor lidenskap for salg og markedsføring. Siden jeg begynte med salg har jeg funnet måter å forbedre prosesser på. I tillegg til å ha lang erfaring med å selge selv, har jeg også vært salgsleder og gründer. 

Jeg har holdt kurs for næringshager, startups og etablerte bedrifter og er også leid inn i en konsulentrolle hos en inkubator. Jeg har kjennskap til situasjonen gründerne befinner seg i, og hvordan man kan oppnå resultater med begrenset tid og ressurser. Det gjør at vi får resultater på kort sikt i tillegg til å få på plass strukturen, verktøyene og metodikken som vi kan vokse med. 

Ta kontakt så kan vi avtale en prat og se om et kurs passer for dere.

 

kontakt oss


Nydalsveien 33, 0484 Oslo
+47 915 44 994
hei@elature.no